Inte mobbning men ändå svårt – om att vara 13 år och en digital native

På BETT 2011 hörde jag begreppet digital natives för första gången. Barn som var uppvuxna med digitala medier hade, enligt föreläsaren, inga problem att hantera alla de nya kommunikationssystem som den digitala världen erbjöd. Kompetensen var så att säga inbyggd i deras smarta små hjärnor. Nu några år senare börjar bilden av den unge ständigt uppkopplade medborgaren ifrågasättas. Multitaskning producerar stresshormon och barnens hjärnor blir lika överansträngda som alla andras.

Men inte nog med det. Den ständiga uppkopplingen leder också till att ungdomars kommunikationssituation har blivit oerhört mycket mer komplex. Unga kommunicerar i grupp med chat, kik och sms. De använder en literacy som både omfattar text tal, bild och film på samma gång och det mesta ligger öppet i stora nätverk och communities.  Det är lätt att göra fel och misstag får ofta stora konsekvenser.

Några flickor  hos oss har just gått igenom den hårda skolan. En ”vanlig” konflikt bland tjejer på högstadiet är att någon har snackat ”skit” om någon och sedan väljer kamraterna sida och hejar på och blåser upp konflikten mellan huvudaktörerna. En sådan konflikt är svår nog ”in real life”. På nätet blir den lätt helt ohanterlig. Det behöver inte vara mobbning. De två lagen kan vara jämnstarka. Men mekanismerna är de samma, Några försvarar sig och kräver ursäkter och ett stort gäng står runt omkring och eldar på, ibland bara med sin närvaro. Ungdomarna ser själva att en fjäder blir en höna, men de får inte stopp på det. När fritid och skola flyter ihop är det alltså vi lärare som får ansvaret att lösa konflikterna. Och vi behöver bra material och nya idéer som hjälper oss att hantera detta

Svenskan har en nyckelroll
Ett viktigt perspektiv i sammanhanget är hur språket används i kombination med mediet. Vad pratar man om i olika sammanhang?  Enligt läroplanen är har ämnet svenska ett ansvar att undervisa eleverna om detta. I det centrala innehållet finns t.ex. följande punkter:

  • Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang med vem och med vilket syfte man kommunicerar
  • Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.

Vi efterlyser bra material och idéer
I arbetslaget försöker vi nu hitta idéer om hur vi kan jobba på handledningen med detta. Jag som svensklärare får prata ihop mig med ämneskollegorna och se vad vi kan göra för att stödja. En idé som kom upp är att låta eleverna göra korta små filmer om hur de kommunicerar på nätet. Filmerna får sedan ligga till grund för en kurs i kommunikation på digitala medier. Men vi är alltså tacksamma för alla tips och idéer-

Den här supergulliga filmen är en remix från You Tube. Kanske kan våra elever göra något liknande på svenska.

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s