Educating with Educational Space: Visualizing Spaces of Teaching and Learning

Educational spaceJag är jättestolt över att medverka i den här publikationen som är resultatet av en kurs i utbildningshistoria i  forskarskolan Historiska medier. Boken är tänkt att användas på lärarutbildningar och som diskussionsunderlag i lärarkollegier.

På forskarskolan hade vi förmånen att bli undervisade av Catherine Burke vid Cambridge University och Ian Grosvenor vid Birmingham University. Båda internationellt erkända forskare i utbildningshistoria. Under senare år har de intresserat sig för rummet och omgivningarna där lärandet sker (educational space). De använder ofta fotografier och andra medier som källor.

Vi fick i uppgift att dokumentera dessa rum för lärande på våra egna skolor med hjälp av fotografier. Resultatet blev 16 case studies som Cathy och Ian tillsammans med vår Kursledare Björn Norlin har sammanställt i antologin. Artiklarnas omfattar högstadie- och gymnasieskolor från Skellefteå i norr till Malmö i söder och med hjälp av fotografierna visar vi vad som sker i skollokaler på ett nytt sätt. Jag refererar några av de intressanta artiklarna på min egen blogg

Ett bra tips till Olweusarbetet
Men för oss lärare i grundskolan tycker jag att Carl Emanuelssons, förstelärare i SO på Saltsjöbadens samskola, undersökning är lite extra användbar. I Space and Photographs : How to Use Photography as an Evaluator in School beskriver han hur eleverna fick i uppdrag att fotografera olika skolmiljöer utifrån begreppen säker, osäker och lärande. Elevernas bilder ger ny kunskap och nya perspektiv på hur eleverna uppfattar skolans lokaler. Carl betonar att det är oerhört viktigt att eleverna får delta aktivt i frågor som rör deras säkerhet och lärande. Med dagens mobiler och teknik är det lätt att låta eleverna ge sig ut i skolan och fotografera toaletter, matsalen klockorna i korridoren eller vad de nu väljer. Fotografierna blir sedan ett underlag till diskussioner på handledningen.

Cecilia bild 6
Då industrimat och ultrarent, idag ekologiskt och naturligt
Cecilia 1
Då, enorma kapprum med handfat. Luftigt och hygieniskt
Cecilia bild 2
Nu, inget onödigt utrymme – ett handfat till 800 elever
Cecilia bild 3
Nu, eleven serverar sig själv av blodpuddingen
Cecilia bild 4
Då, eleven blir vänligt tillfrågad om storleken på portionen
Cecilia bild 5
Då, släng inte maten! Ted eller?

Mitt bidrag The dream of a Perfect Lunch: Helenelund School Canteen in 1968 and 2012 är en mer klassiskt utbildningshistorisk studie. Jag utgår från ett bildband från SÖ. Mattanterna som ofta kom direkt från en roll som hemmafruar, skulle professionaliseras. På den tiden var skolmatsalen i allra högsta grad en del av skolans pedagogiska verksamhet. Detta blir tydligt på fotografierna som är tillgängliga via Sollentuna kommunarkiv.

Jag organiserade fotografierna utifrån kategorierna, rummet, hygien och maten och jämförde sedan materialet med fotografier som jag tog i matsalen 2012. Resultatet visar att matsalen idag inte lika självklart är en del av skolans pedagogik. Nu är den mer restauranglik och personalen har inget direkt uppfostringsansvar. Eleverna ses som kunder och de får därmed ett större inflytande både över vad som serveras och hur de kan uppföra sig. Förresten, kan det vara Ted Gärdestad på bild 4?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s