IT på en internationell skola i Tokyo

Sakura 1Som den lycklige pedagogpristagare jag är, kunde jag ta med mig dottern och bege mig till den uppåtgående solens rike och Tokyo. Det blev en minnesvärd resa på många sätt. Japan är helt fantastiskt och eftersom vi hälsade på Amie och Lars Kronblad, som är bosatta i Tokyo, fick vi en god inblick i landets kultur och vardagsliv. Vi hade dessutom tur och fick uppleva Sakura.  Alla Tokyos körsbärsträd slår ut på samma gång och japanerna går man ur huse för att fira vårens ankomst.

Scred Heart

 

Det blev också tid för ett skolbesök, nämligen på International School of Sacred Heart, en amerikansk flickskola. Skolan har en mycket informativ webbplats där man t.ex. kan titta på olika typer av måldokument. Deras kursplan tycks inte skilja sig särskilt mycket från vår. Men skolan delar upp kunskapskraven i mindre delar, de står överallt på väggarna och för varje lektion finns mål. Detta kan kännas lite främmande för oss. Men det blir också tydligt ur vilken tradition John Hattie och hans synliga lärande kommer. Lärarna undervisar, som vanligt är i USA, bara i ett par årskurser. Eleverna byter alltså lärare varje år. Den lärare jag träffade undervisade exempelvis i social studies år 5 och 8. Kanske är det därför han hade en så välorganiserad lärplattform för sina elever. Hela skolan använde open source verktyget Moodle. Eleverna loggade in på plattformen och där låg lektionsplaneringar, material, läxor etc samlat. Plattformen kombinerades sedan med Google Drive. Eleverna delade dokument och hade inlämningsmappar på ett sätt som liknade vårt. Skolan använde också ett flertal olika IT-baserade verktyg. Skolans elever har t.ex. deltagit i en global debatt med hjälp av voicethread.

Fredrik Karlsson SO-lärare från Helsingborg har för övrigt skrivit en långt och informativt inlägg om lärplattformen Moodle här.

IKT och informationskunskap som eget skolämne

Fuji san vakar över Tokyo
Fuji san vakar över Tokyo

En stor skillnad mellan deras och vår användning av IT i skolan var att bibliotekskunskap och IKT var ett eget ämne, kallat Media. Det följer eleverna från år 1 till år 7 med 1 timme i veckan. I Junior School handlade det mest om att vänja barnen att använda biblioteket och komma igång med att låna och läsa böcker. Men i Middle School blev det mer av systematisk bibliotekskunskap, t.ex. om hur man söker i kataloger och källkritik. Dessutom blev utbildningen i IKT mer målinriktad. I år 5 har eleverna 2 timmar media i veckan, eftersom de då lär sig lärplattformen Moodle och Google Drive. De förbereder sig nämligen inför att få en egen dator. När datorerna delas ut i år 7 har alla elever alltså utbildats både i hur man söker information, i källkritik och i hur verktygen används. I år 8 upphör också ämnet på schemat. Om vi hade det här systemet skulle alltså eleverna vara ”IT-kompetenta” när de kom till högstadiet. En positiv  bieffekt är ju också att IKT redan från början utgår från elevernas lärande och att hela skolan får samma utbildning.

Annonser

One thought on “IT på en internationell skola i Tokyo”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s