Kollegialt lärande som kompetensutveckling del 1

Den 3 februari hade vi kompetensutvecklingsdag här på skolan. Fokus låg på it och lärande. Några lärare med specialistkompetens på olika verktyg höll workshops för kollegor. Vi hade fyra olika att välja på. IPads i undervisningen, Active Boards praktiskt arbete år F-6, Mapp- och fildelning i Google och WordPress – att arbeta med blogg. I Det här inlägget handlar om två av workshoparna. IPads i undervisningen och fil- och mappdelning i Google Drive.

En snabbutvärdering i lärarrummet visade att lärarna var positiva till upplägget. Men de hade gärna fått mera tid. Nu hölls workshoparna under ett par timmar, de flesta hade gärna hålilt på en hel dag. Ett verktyg blir aldrig bättre än innehållet därför behövs det tid att sätta sig in och utforska det som en kollega uttryckte saken.

Kaisa visade appen Explain everything. Eftersom högstadielärarna hittills bara har egna IPads medan eleverna har datorer, fick lärarna prova på att göra flippar med hjälp av verktyget. Kaisa gav gruppen små uppgifter som gjorde att de snabbt kom igång.

Anna Lotta Elg har länge velat utnyttja Google Earth i sin undervisning, men hon haft lite svårt att hitta en form. Nu valde hon att göra skärmdumpar med kartor över samma område, Grekland och Medelhavet till kunskapsområdet Antiken. Hon pratade till bilderna och genom att zooma in bild för bild och peka ut kända platser, blev kartbilden alltmer konkret Hon kunde passa levitra prescription på att beskriva Greklands topografiska förutsättningar. Till sist visade hon den vanliga blindkartan som eleverna hade haft i läxa. Ett väldigt pedagogiskt sätt att koppla den abstrakta kartan med dess utvalda och begränsade informationsinnehåll till verklighetens myller av information.

Appen är jätteenkel nu när Anna Lotta har lärt sig den och hon funderar ut fler användningsområden. Titta på hennes första försök här.

Kalle och Helene lärare i matte och NO på högstadiet höll en workshop i fildelning i Google Drive. De visade Magnus script som har diskuterats tidigare på bloggen. Gruppen kom igång  med en diskussion om hur de ville att ett mapp- och fildelningssystem skulle se ut. Vad behöver våra lärare? Alla enades om att vi behöver ett färdigt paket. Alla på skolan kan inte sitta och utveckla egna system. Men frågan är vem ska göra jobbet? Någon på skolan, kommunen eller en konsult. Det ryktas dessutom om att kommunen håller å att handla upp en lärplattform centralt som ska vara i bruk redan nästa läsår. Så de individuella lösningarna kanske får bestå fram till dess.

Annonser

2 thoughts on “Kollegialt lärande som kompetensutveckling del 1”

  1. ”med en diskussion om hur de ville att ett mapp- och fildelningssystem skulle se ut.”
    Vad kom ni fram till mer konkret, några förslag på struktur?

    Gilla

  2. Jag tror inte det. Jag kan höra med Helene. Men nu är vi lite osäkra eftersom det kanske blir en lärplattform i höst. Och hur är den tänkt att synka med Google Drive?

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.