Tydligare, enklare och effektivare med matematik på datorn

421158_437391312962762_1543790663_nI rapport efter rapport beskrivs IT i skolan, med Larry Cubans ord som Oversold and Underused. Skolverkets senaste uppföljning It-användning och it-kompetens i skolan bekräftar bilden. Värst på att underanvända är mattelärarna. Kan det verkligen vara möjligt? Datorer handlar ju om ettor och nollor det vill säga matematik. Jag frågade Elias Eriksson, en av skolans 7-9 lärare i matematik, hur han använder it i undervisningen och om han hade någon förklaring till mattelärarnas bristande entusiasm.

Elias påpekade att, eftersom eleverna på skolan har digitala matteböcker använder faktiskt mattelärarna datorn mest av alla på skolan, nämligen på varenda lektion. Boken ligger på en webbsida och efter en inkörningsperiod för både elever och lärare så fungerar det mesta fint. Det är lätt att förflytta sig i boken via kortkommandon och det finns olika finesser som att man enkelt kan lägga in länkar i boken eller få talen upplästa. En funktion som saknas är självrättande diagnoser före och efter kapitlen. Men det skulle läraren också kunna göra själv i gratisprogrammet Testmoz, som Åsa berättade om häromsistens, och lägga in länkarna direkt i boken.  Supersmart om jag får säga det själv.

Undervisningen har blivit både tydligare och effektivare med de nya digitala böckerna. Nu kan Elias projicera tal direkt ur böckerna i klassrummet. Han slipper skriva talen och be eleverna slå upp böckerna på en viss sida. Genomgångarna går fortare och det kan låta banalt, men tid är alltid en bristvara i skolans värld och troligen en av de viktigaste förklaringarna till om it används eller inte.

Med hjälp av projektorn och en dokumentkamera eller IPad kan man också enkelt fotografera och visa tal med olika lösningar som eleverna  sedan diskuterar tillsammans. Som komplement till boken använder lärarna också andra resurser från nätet t.ex. Matteva, skolresurs och Geogebra. Där finns många fiffiga lösningar. Man kan räkna en ekvation stegvis, och både träna på processen och lära sig räkna rätt. I algebran finns figurer  som påverkas när en variabel ändras.

Men digitalt eller inte; allt handlar om ”vanliga” traditionella mattetal som ska räknas ut. Går det inte att utnyttja Internet till att hitta mer tillämpad matematik om hur man  bygger en bro som håller eller ritar ett hus?

Egentligen inte. Elias har provat utematte och andra metoder där elever ska lösa uppgifter i grupp. Men han får inte lika goda resultat. Det är inte effektivt ur inlärningssynpunkt. Matte handlar mycket om struktur, men också om att lära sig tänka abstrakt. Man behöver inte förstå varenda formel. Det räcker att man vet när man ska använda den och att den fungerar. Här ligger kanske en stor del av förklaringen till att mattelärarna inte utnyttjar datorn på samma sätt som exempelvis samhällskunskapslärarna. De har ingen nytta av Wikipedia utan deras ämne kräver ett annat innehåll. Det är varken tidseffektivt eller särskilt meningsfullt att surfa omkring på nätet och leta efter problem ur riktiga livet. Risken är stor att de inte innehåller tillräckligt många matematiska svårigheter för att de ska vara mödan värt.

Dessutom påpekar Elias att man måste anpassa sig efter Skolverkets krav. Nationella proven i matte handlar ändå mest om att lösa traditionella mattetal.  Till sist tycker Elias att om boken finns digitalt och eleverna har datorer då ska man ha den på datorn. Numera kan ingen säga att de har glömt boken hemma. Kostnaden då? Det är lite dyrare än pappersböcker, men om man räknar med svinnet med böcker som tappas bort eller aldrig kommer tillbaka så går det jämt upp.

Andreas Skog IT-pedagog och mattelärare i Umeå skriver också om digitala matteböcker här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s