Om att utnyttja Google Drives stora pedagogiska potential

För ett par veckor sedan utmanade jag omgivningen att hitta ett enkelt och bra system att använda Google Drive. Allt började med att vi på Helenelundsskolan gjorde en enkät för att undersöka hur IT-användningen ser ut på skolan. Anki Gustafsson och jag ska nu sätta ihop en lägesrapport. I  arbetet med analysen av resultaten är det tydligt att skolans lärare fått syn på Google apps och att de vill använda det som ett pedagogiskt verktyg. Men det tar onödigt mycket tid att bygga upp egna strukturer för delning av dokument. För att inte tala om hur jobbigt det blir för eleverna att hantera 10 olika lärares smarta lösningar. Glädjande nog har flera lärare både här på skolan och på andra skolor hört av sig.med uppmuntrande kommentarer och önskan om ett erfarenhetsutbyte.

Lars Glimbert, kommunens IT-utvecklare visade också intresse för frågan. Det verkar finnas en viss osäkerhet över hur detta ska hanteras från centralt håll. Jag kan ha förståelse för den hållningen, eftersom stora centrala system både har för- och nackdelar. Man måste verkligen vara säker på att systemet är bra,  innan man går ut och implementerar det på skolorna.

Magnus bästa lösning

Magnus Gustafsson, mannen som skapade Skolia åt Häggviksskolan, och som jobbar hos oss numera, vaknade också till. Det visade sig att han har skapat ett script och utarbetat en vettig och hållbar struktur som borde passa alla lärare. Scriptet innebär att han inte behöver skapa mappstrukturen själv. Han lägger in en färdig lista med eleverna och deras e-postadresser. Listan kopierar han exempelvis från Skola24. Scriptet fixar sedan en inlämningsmapp och en utlämningsmapp som delas individuellt med alla elever. Magnus påpekade att namngivningen är viktig. Läsår, ämne och  lärarsignatur underlättar både för lärare och elever.  Eleverna skapar sedan en ämnesmapp i varje ämne och lägger in inlämnings- respektive utlämningsmappen i den. I den mappen förvarar också eleven alla dokument som hör till ämnet men som av olika skäl inte platsar i inlämningsmappen.

Med denna struktur får läraren en mycket bra kontroll över elevernas arbete. Hen slipper att få en massa dokument i mejlkorgen, som sedan  ska sorteras. I utlämningsmappen kan PowerPoints och annat material som eleven kan ha nytta av för sin inlärning också förvaras. Den kan dessutom länkas och delas med visningsrätt för föräldrar om så önskas.

Niilo från Luleå hörde också av sig. Han jobbar med gClassfolder ett script som är mycket likt de Magnus har använt, kanske t.o.m. samma? Hur som helat här kommer en instruktiv film. Det verkar fantastiskt bra.

Den stora fördelen med systemet, som jag ser det är att det är enhetligt och effektivt samtidigt som det fortfarande finns en stor frihet för den enskilde läraren att använda det utifrån sitt pedagogiska tänk. Någon vill kanske kontrollera processen i elevernas arbete. Då är det bara att uppmana eleven att lägga dokumentet (som eleven äger) i inlämningsmappen direkt i början av arbetet. En annan är kanske bara intresserad av produkten. Då är det bara att uppmana eleven att lägga in dokumentet vid en viss tidpunkt och att senare ändringar inte är tillåtna.

Jag tänker mig en kompetensutvecklingsdag när alla lärare på skolan bygger strukturen på en och samma gång. Sedan får eleverna göra samma sak på en uppstartsdag i början av terminen. Hur tänker ni? Alla synpunkter är oerhört välkomna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s