Eleven både gör och blir förhörd på läxan hemma med google formulär

En orsak till att jag inte delar ut så mycket korta läxor från en lektion till en annan är att det tar så mycket värdefull lektionstid att förhöra eleverna. Och förhörs inte läxan förlorar jag kontrollen över vilken nytta den gör.

Daniel Barker på Norra real i Stockholm, som har gjort sig en karriär på att flippa sin undervisningen har en fiffig lösning. Han skickar med ett formulär i Google med instuderingsfrågor till filmerna som eleverna förväntas titta på hemma. Metoden fungerar förstås på vilken läxa som helst. I översikten över svaren ser man vilka som har svarat och vad de har svarat. Den ambitiöse läraren ser alltså var krutet ska läggas nästföljande lektion. Metoden passar alltså fint för att uppgradera läxan till en ”preview” som James Nottinham menade var en framgångsfaktor för elevers lärande.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s