Vad blir preview på svenska?

Så var vi igång igen! Under uppstartsdagarna höll James Nottingham en uppskattad föreläsning om synligt lärarande för kommunens lärare. James presenterar sig och sitt arbete som föreläsare på den här Webbplatsen

James Power Point har ni här

Många fastnade för James resonemang om betydelsen av preview eller förförståelse. Genom att låta eleverna förbereda sig inför det som ska hända i klassrummet så ökar vi deras trygghet och möjligheter att lyckas. Bra eller hur? Men vad ska vi kalla det på svenska? Förläxa, förhandsvisning, glimt, tjuvkik? Kom med förslag!

Alla barns rätt till feedback och att alla har rätt att utvecklas tyckte jag var viktiga synpunkter. Men hur hittar vi ett bra sätt att få syn på våra elevers utveckling. Och vad gör vi när vi märker att ett barn står och stampar. Ska allt skolarbete kokas ner till mätbara enheter och siffror? I sammanhanget blir VAD-frågan jätteviktig. Vad är det våra elever ska lära sig? James exempel Pythagoras sats och förmåga stava rätt, kändes lite väl enkla och som av en händelse är just det lärandet lätt att mäta med en bock eller ett kryss.

En annan central fråga är ju hur vi lärare ska få syn på vad vi gör och vad som fungerar i klassrummet. När utvärderar vi vår undervisning och tar tillvara varandras erfarenheter? Kan den här webbplatsen vara ett sätt?

Här kan ni höra John Hattie föreläsa om sin metod

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s