Någon som vill ge de tysta en röst?

Prova ett twitterflöde i klassrummet. Eleverna i artikeln har en ”Olweuslektion”. Frågan var; hur får vi åskådarna att sluta vara passiva och tro att någon annan kommer att lösa problemet? Eleverna läste en dikt som utgångspunkt sedan använde de datorerna och diskuterade på microbloggen Twitter. Under tiden visades flödet  upp i klassrummet och läraren fungerade som moderator. Både läraren och eleverna vittnade om att fler kom till tals.

Jag tycker att detta verkligen är värt att prova men jag har en invändning. Twitter är en kommersiell aktör och jag tycker inte att vi kan uppmana elever att skapa konton hos dem. Men problem är till för att lösas. Kanske funkar vår Google chatt. (obligatorisk kommersiell aktör hos oss :)) Vad tror ni kära kollegor?Jag ska fråga min twittercoach Madeleine Asp i Ekens arbetslag och förmå henne att återkomma i frågan.

Kommentera

